Translate

tisdag 18 juni 2013

Mysteriet med fisken

Vart mycket fiske på sistone. Fått 20talet rödingar mellan 1-1,5kg men inget att skryta med i storlek. Där emot så går mysteriet vidare med den mystiska fiska jag fick för ett par veckor sedan. Fick det här mailet idag :)

Hej Jani,

Man har vidarebefordrat dina bilder på en ytterst märklig laxfisk till mig. Jag är helt ställd, trots att jag arbetat med röding, bäckröding, kanadaröding och deras olika naturliga och onaturliga hybrider i olika delar av världen sedan 1975. Som du själv antyder så går tankarna just till röding, men jag tycker fjällen känns för stora. Den vita fenkanten på bukfenan antyder visserligen släktet Salvelinus (rödingar), men även laxfiskar inom släktet Hucho (Donaulax, Taimen) har denna karaktär. Hucho hucho och Hucho taimen förekommer normalt inte i Östersjön, men ryssarna har gjort sig kända för att plantera ut främmande arter i Östersjön. Om Hucho överlever i brackvatten vet jag inte heller.

Fisken saknar i övrigt tydliga yttre karaktärer som fläckar på sidor och fenor, så jag har svårt att tolka den som kröding, bröding eller splake. Om det möjligen är en hybrid så kan även hybridisering med öring eller lax vara aktuell. Sådana produceras ibland i odlingar för speciella situationer, men sker dock knappast naturligt.

Min avsikt är att skicka dina bilder till diverse ryska och kanadensiska kollegor och be dessa om hjälp, men jag behöver mer detaljer från dig om var du exakt fångade fisken, samt längd och vikt. Hur fångades fisken - på nät, på spö? Hur djupt? Är du yrkesfiskare eller sportfiskare? För att säkerställa vad det är för art eller hybrid måste man sannolikt titta på några inre karaktärer som plogbenet i gomtaket, antalet och formen på gälräfständerna, antalet pylorusbihang bakom magsäcken mm, men då måste man öppna fisken. Jag jobbade mycket med genetiska analysmetoder tidigare för att just identifiera olika hybride via protein-elektroforesr, men gör inga sådana analyser längre. Andra institutioner kan möjligen hjälpa dig. Antar och hoppas att du placerat fisken i en frys. Jag är övertygad om att Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm gärna inkluderar den i sina samlingar så var rädd om den och avvakta om du kan. Riksmuseet har numera möjlighet att analysera DNA i inkommande fiskar.

Ser fram emot ett snabbt svar med vidare detaljer från dig.

Med vänliga hälsningar

Johan


2 kommentarer:

  1. Spännande. Har du fått reda på något mer?

    SvaraRadera
  2. Anonym11:47

    Kan de vara en öring/röding? http://www.dt.se/dalarna/malung/ovanlig-oringhybrid-har-fangats-i-lima

    SvaraRadera