Translate

tisdag 20 augusti 2013

Senaste nytt om den mystiska fiske

Hej,

I dag har jag till sist tinat upp och fixerat firren. Jag passade på att kolla några karaktärer snabbt. Jag har ju studerat många Salmo i detalj genom åren men inte så många Salvelinus och när fisken är färdigfixerad ska jag plocka fram några rödingar och bekanta mig lite närmare med dem och även studera hybriden lite noggrannare.

Preliminärt: ca 18 korta glesa gälräfständer, de 3-4- nedersta längs fram lite trubbiga likt S. trutta. Röding lär vanligen ha fler än 20, typ 22-25, öring modalt 17. Vomer har tänder på skaftet likt Salmo. Antal fjäll utmed sidolinjen ca 117.  Modalt för öring är 111-112 men variationen är stor (100-121). För röding hittar jag 123-152 i litteraturen.

Baserat på denna snabbkoll verkar Salmo-generna slå igenom hårdare.

Funderade på om vi skulle skriva en liten notis i Fauna & Flora?  Man kan ju tänka sig en kort notis eller en lite längre artikel. Förutom mikrosatelliter och morfologi skulle man kunna sekvensera t. ex. CO1 här på museet och därigenom få reda på om mamman var röding eller öring (CO1 är en mtDNA-gen som då bara ärvs på mödernet).

Jag avvaktar respons från er och om ni är positiva till notis/artikel kan jag kolla med XXX om det finns intresse.

Mvh



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar